Register Guidelines E-Books Today's Posts Search

Go Back   MobileRead Forums > E-Book Uploads - Patricia Clark Memorial Library > ePub Books

Notices

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old Yesterday, 12:06 PM   #1
elibrarian
Imperfect Perfectionist
elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.elibrarian ought to be getting tired of karma fortunes by now.

elibrarian's Avatar

Device: none
Scharling, Henrik: Min hustru og jeg [Danish] v1. 15 Feb 2026

Carl Henrik Scharling (født 3. maj 1836 i København, død 6. juni 1920 på Frederiksberg) var en dansk teolog, professor og forfatter. Scharling blev student fra Metropolitanskolen 1854 og cand. theol. 1859. Han var rektor ved Københavns Universitet i to omgange. Scharling blev Ridder af Dannebrogsordenen 1883, Dannebrogsmand 1890 og Kommandør af 2. grad 1895.

I 1860 påbegyndte Carl Henrik Scharling en treårig rejse, hvorunder han besøgte England, Frankrig, Holland, Tyskland, Italien, Schweiz, Palæstina og Egypten. Hans mest kendte værk, Ved nytårstid i Nøddebog Præstegård blev skrevet under denne rejse – deraf den versificerede prolog På Nilfloden – og oplevelserne fra turen blev omsat i en række bøger, hvor han i causerende form beskrev de forskellige lande, som fx. Breve fra Holland (1864), Grækenland (1866) og En Pilgrimsfærd i det Hellige Land (1876). Af hans øvrige skønlitterære bæger er nok især fortsættelsen af Nøddebo Præstegård – Min hustru og jeg (1875) – en humoristisk skildring af det første års tid af et ungt ægteskab, stadig værd at læse.

Om bogen
Min hustru og jeg er en slags 2. del til forfatterens Ved nytårstid i Nøddebo Præstegård, dog uden noget hverken jule- eller nytårs-islæt.

De tre brødre Gamle, Corpus Juris og Nicolai bor nu sammen i en lejlighed på Vestervold i København, men de to brødre bliver snart gift med deres kærester fra Nøddebo og flytter ud. Tilbage er Nicolai, der skifter studium fra teologien til kunst og æstetik, og samtidig anlægger den klare opfattelse, at en kunstner og æstetiker bør afholde sig fra samkvem med det kvindelige køn, dvs. ægteskab.

Den holdning ændrer sig brat ved mødet med kunstnerdatteren Estrid, men også som ægtemand har den unge Nicolai klare (og urealistiske) holdninger til mangt og meget, ikke mindst hvordan hans omgivelser bør opføre sig. Sammen med hans manglende sans for økonomi bringer det ham i mangen en lille huslig knibe, hvor han som regel kommer til kort over for den mere realistiske hustru.

– En humoristisk, lys og let skildring af et ungt ægtepars liv omkring 1870 i, hvad der dengang var udkanten af København.
This work is assumed to be in the Life+70 public domain OR the copyright holder has given specific permission for distribution. Copyright laws differ throughout the world, and it may still be under copyright in some countries. Before downloading, please check your country's copyright laws. If the book is under copyright in your country, do not download or redistribute this work.

To report a copyright violation you can contact us here.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	9788776283254-henrik_scharling-min_hustru_og_jeg-600.jpg
Views:	5
Size:	82.1 KB
ID:	221029  
Attached Files
File Type: epub 9788776283254-henrik_scharling-min_hustru_og_jeg.epub (632.9 KB, 2 views)
elibrarian is offline   Reply With Quote
Reply

Forum Jump