Register Guidelines E-Books Today's Posts Search

Go Back   MobileRead Forums > Non-English Discussions > Deutsches Forum > Andere Lesegeräte

Notices

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 07-14-2009, 10:45 AM   #1
mtravellerh
book creator
mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
mtravellerh's Avatar
 
Posts: 9,635
Karma: 3856660
Join Date: Oct 2008
Location: Luxembourg
Device: PB360°
Cool-ER ist da!

Cooler wurde von DHL geliefert. Er war sehr gut in einem Jiffy- Pack verpackt. Die eigentliche Verpackung ist ein recht stabiler Pappkarton. Das Zubehör ist mit einem kleinen Beipackzettel, einem Kopfhöreradapter und einem USB-Kabel eher minimalistisch. Das Lesegerät selbst war noch einmal zusätzlich mit einem Klebeplastik geschützt.

Das Gerät ist erstaunlich leicht (nur etwas schwerer als mein iPod), eher anthrazit als schwarz und das Plastikgehäuse scheint recht robust. Die Verarbeitungsqualität ist leicht besser als am Cybook, erreicht aber nicht die Qualität eines Sony-Readers. Die Lautstärkenwippe rechts ist leicht zu bedienen, die vier Knöpfe and der rechten Seite sind ziemlich schwergängig (aber noch erträglich). Das Steuerkreuz funktioniert recht gut, der mittlere Knopf ist für meine grossen Hände leider etwas zu klein, was die Sache recht haklig sein lässt.

Das Gerät war halb geladen (war also offensichtlich getestet worden) und hatte einige ePubs vom Projekt Gutenberg an Bord (in mehreren Sprachen). Es gab übrigens gleich von Anfang an vier Ordner (einen Musikordner, einen ADE-Ordner, einen Free eBooks-Orner (mit den Bonusbüchern) und einen Misc-Ordner. Leider kann man die Ordner (die auch in der Library angezeigt werden) nicht im Cool-ER selbst, sondern nur am PC anlegen oder löschen. Auch Files können nur am PC gelöscht werden.

Der Cool-ER wurde am PC sofort erkannt (sowohl unter XP als auch unter Ubuntu), Ubuntu erkannte den Reader als externes Laufwerk, XP sowohl als auch Laufwerk wie auch als Reader, der sofort per ADE aktiviert werden konnte. So lob ich mir das!

Bisschen abtörnend, dass ADE sich seine Books grundsätzlich im Adobe Digital Editions-Ordner ablegt. Da sollte Adobe noch dran arbeiten!

Das Menü ist nicht sonderlich glamourös, funktioniert aber gut und ist leicht zugänglich. Das System ist zudem recht stabil (bis jetzt gab es noch keinen Asturz). Das mitgelieferte Sudoku ist ganz witzig. Touchscreen vermiss ich wirklich nicht.

Die ePubs kommen gnadenlos gut, allerdings ist die Seitenzahl auf der rechten Seite immer noch vorhanden! Die 300 kb-Grenze scheint im Cool-ER nicht mehr zu gelten (näheres dazu später)!.

Bei den PDFs spielt wieder das alte Lied: Der Reflow funktioniert immer noch nicht und tut richtig weh (cf Hajos Bericht) Im Landscapemodus oder bei entsprechend formatierten PDFs lesen sich die PDFs aber recht gut.

Die Mobis haben noch ihren TOC und sehen vom Schriftbild und Layout recht gut aus. Leider gehen die Illustrationen verloren und auch die Formatierung der Überschriften geht hopps. Schön, dass auch Aportis Doc Dateien klaglos verarbeitet werden.

TXT-Dateien werden ebenfalls sauber angezeigt. Bei den HTML-Dateien werden alle Formatierungen gnadenlos geplättet. Das Resultat bei beiden Formaten ist ein wenig trist, aber durchaus noch lesenswert.

FB2-Dateien werden sehr schön und mit allen Extras angezeigt, was mich zu der Vermutung treibt, dass der NTX Reader genannte Reader wohl eine Abart des Cool Readers sein muss.

Der Kontrast des Cool-ERs ist ausgesprochen gut, das könnte allerdings auch an der schwarzen Farbe des Rahmens liegen. Minimale Ghostingeffekte sind zu sehen, sind aber durchaus vernachlässigbar. Leider werden die 8 Grautöne gedithert (sind also in Wirklichkeit nur 4). Die Library ist dank Ordnern übersichtlich und schnell.

Fotos sind am Cool-ER nicht wirklich ein Genuss (Dithering), Musik kommt dagegen sehr gut und klar und scheint auch nicht übermässig viel Energie zu verbrauchen. Alle Formate werden durch die Bank memoriert und es wird anstandslos zur letzten Seite transportiert.

Alles in allem: ePub ist super, die anderen Formate für mich eh nur ein Bonus. An die recht hakelige Bedienung werd ich mich gewöhnen. Die Geschwindigkeit beim Browsen in der Library und beim Umblättern ist weitaus besser als etwa beim Cybook oder 505 und erreicht 700er Dimensionen. Wenn mir jetzt noch jemand ein passendes Cover und ein ordentliches Manual liefern würde, wär ich höchst zufrieden!

Zusatzbemerkungen:

Während des Lesens ruft der zentrale Knopf des Steuerpads das Menü direkt auf. Schöne Abkürzung

Bis jetzt konnte ich alle ePubs, die am PC mit ADE liefen, auch am Cool-ER öffnen. Sehr schön! Achtung: Nicht funktionierende ePubs bringen das System zu Fall (Reset nötig) Also vorher mal kucken, ob das Buch unter ADE läuft. Andere Formate, die nicht lauffähig sind, öffnen das letzte gelesene Buch.

Die schwarze Statusleiste unten kann entfernt werden und im Vollbild gelesen werden.

Leider konnte ich bis jetzt keine Möglichkeit für einen Standby finden??? Der Reader schaltet sich nach einer gewissen Zeit automatisch aus und man muss sich beim Wiedereinschalten durch die Bibliothek hangeln, um mit dem Lesen fortzufahren. (ausgesprochen blöd!!!) Vielleicht gibt es die Funktion aber doch und ich habe sie in Ermangelung eines Manuals einfach übersehen. Hajo?

Heureka oder wenigstens teilweise: Der Cool-ER ist werksmässig so eingestellt, dass er sich nach 10 Minuten Untätigkeit selbst abstellt (Grund leuchtet mir echt nicht ein, aber bitte). Nach langem Herumfummeln hab ich jetzt herausgefunden, dass es im Bibliotheksmenü (sic!) einen Punkt "Abschalten" gibt, der keineswegs den Reader etwa softwremässig abschaltet, sondern man kann den auto shut off abstellen, so dass das Lesegerät an bleibt. So ein kleiner Screensaver wär netter, aber so geht's auch ganz gut, zumal der Stromverbrauch ja uasi bei Null liegt, wenn die Seiten nicht umgeblättert werden!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	PDF.JPG
Views:	530
Size:	446.8 KB
ID:	32238   Click image for larger version

Name:	Cooler hinten.JPG
Views:	530
Size:	873.9 KB
ID:	32239   Click image for larger version

Name:	Cooler.JPG
Views:	531
Size:	1.07 MB
ID:	32240   Click image for larger version

Name:	EPub.JPG
Views:	554
Size:	805.7 KB
ID:	32241   Click image for larger version

Name:	Verpackung 2.JPG
Views:	512
Size:	1.08 MB
ID:	32242  

Last edited by mtravellerh; 07-15-2009 at 10:39 AM.
mtravellerh is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 10:47 AM   #2
zelda_pinwheel
zeldinha zippy zeldissima
zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
zelda_pinwheel's Avatar
 
Posts: 27,827
Karma: 921169
Join Date: Dec 2007
Location: Paris, France
Device: eb1150 & is that a nook in her pocket, or she just happy to see you?
yay ! du bist mit glücklich ?
zelda_pinwheel is offline   Reply With Quote
Advert
Old 07-14-2009, 10:55 AM   #3
netseeker
sleepless reader
netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.netseeker ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
netseeker's Avatar
 
Posts: 4,763
Karma: 615547
Join Date: Jan 2008
Location: Germany, near Stuttgart
Device: Sony PRS-505, PB 360° & 302, nook wi-fi, Kindle 3
Glückwunsch! Sieht gut aus in schwarz - soll ich Dir ne Kopie von meinem Totenkopf-Tatto als Aufkleber für das Ding schicken?

Der erste Eindruck klingt, als hätte sich das Warten doch gelohnt. Bin gespannt auf den zweiten Eindruck und weitere Bilder.
netseeker is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 10:57 AM   #4
zelda_pinwheel
zeldinha zippy zeldissima
zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
zelda_pinwheel's Avatar
 
Posts: 27,827
Karma: 921169
Join Date: Dec 2007
Location: Paris, France
Device: eb1150 & is that a nook in her pocket, or she just happy to see you?
Totenkopf-Tatto !!! genial ! Ich möchte ein Foto mit, bitte !
zelda_pinwheel is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 10:58 AM   #5
Josch91
Reader
Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.
 
Josch91's Avatar
 
Posts: 818
Karma: 3522
Join Date: Apr 2009
Location: Germany
Device: Kindle 4, iPad
Auch von mir herzlichen Glückwunsch! Sieht nicht schlecht aus.

Edit: Findest Du auch wie Hajo dass das Gehäuse keinen hochwertigen Eindruck macht?

Last edited by Josch91; 07-14-2009 at 11:07 AM.
Josch91 is offline   Reply With Quote
Advert
Old 07-14-2009, 11:08 AM   #6
Targor
The cake is a lie
Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.Targor ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Targor's Avatar
 
Posts: 442
Karma: 354530
Join Date: May 2009
Device: PB 360
Steuert man mit dem Steuerkreuz unten durchs Menü? Da gefallen mir die Zifferntasten des Sony besser.
Und sehe ich das richtig, keine weiteren Möglichkeiten zum Umblättern? Sehr schade, wenn ich bedenke, wie oft ich die Hand beim Lesen mit meinem E-Reader wechsle.
Kannst du auch ein Foto vom Menü anhängen?
Targor is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 11:54 AM   #7
Josch91
Reader
Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.Josch91 can teach chickens to fly.
 
Josch91's Avatar
 
Posts: 818
Karma: 3522
Join Date: Apr 2009
Location: Germany
Device: Kindle 4, iPad
Vielen Dank für den langen Bericht.
Josch91 is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 11:54 AM   #8
mtravellerh
book creator
mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
mtravellerh's Avatar
 
Posts: 9,635
Karma: 3856660
Join Date: Oct 2008
Location: Luxembourg
Device: PB360°
Quote:
Originally Posted by Targor View Post
Steuert man mit dem Steuerkreuz unten durchs Menü? Da gefallen mir die Zifferntasten des Sony besser.
Und sehe ich das richtig, keine weiteren Möglichkeiten zum Umblättern? Sehr schade, wenn ich bedenke, wie oft ich die Hand beim Lesen mit meinem E-Reader wechsle.
Kannst du auch ein Foto vom Menü anhängen?
Ja, man steuert mit dem Steuerkreuz durch das Menü. Geht recht gut. Mit einem der vier Seitenbuttons kann man aber direkt ins Menü springen und mit gedrücktem Buton kann man leicht durch das Menü navigieren.

Umblättern: Leider keine andere Möglichkeit, ich check das aber noch mal!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Menü.JPG
Views:	479
Size:	110.1 KB
ID:	32274  

Last edited by mtravellerh; 07-14-2009 at 12:00 PM.
mtravellerh is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 12:02 PM   #9
mtravellerh
book creator
mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
mtravellerh's Avatar
 
Posts: 9,635
Karma: 3856660
Join Date: Oct 2008
Location: Luxembourg
Device: PB360°
Quote:
Originally Posted by zelda_pinwheel View Post
yay ! du bist mit glücklich ?
Mais oui, ma chère, j'aime. Je préfère au Cybook, en fait!
mtravellerh is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 12:02 PM   #10
ravenne
Wizard
ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
ravenne's Avatar
 
Posts: 4,917
Karma: 1840619
Join Date: Oct 2008
Location: Munich, Germany
Device: Kindle PW, PocketBook 360°, Cybook Gen3, iPad mini
Hey!!!! Glückwunsch, mth!! Lange genug hat's gedauert. Das klingt ja schon mal alles recht vielversprechend. Bin schon gespannt, ob der Cool-er bei der Lektüre eines richtigen ebook-Wälzers hält, was der erste Eindruck verspricht. BTW, über die Farbe lässt sich eventuell streiten
ravenne is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 12:09 PM   #11
mtravellerh
book creator
mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
mtravellerh's Avatar
 
Posts: 9,635
Karma: 3856660
Join Date: Oct 2008
Location: Luxembourg
Device: PB360°
Quote:
Originally Posted by ravenne View Post
Hey!!!! Glückwunsch, mth!! Lange genug hat's gedauert. Das klingt ja schon mal alles recht vielversprechend. Bin schon gespannt, ob der Cool-er bei der Lektüre eines richtigen ebook-Wälzers hält, was der erste Eindruck verspricht. BTW, über die Farbe lässt sich eventuell streiten
Ich streit nicht mit Dir. Mit Frauen soll man sich nicht anlegen. Ausserdem mag ich Schwarz!
mtravellerh is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 02:01 PM   #12
Marc_liest
Early Adopter
Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.Marc_liest ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Marc_liest's Avatar
 
Posts: 3,161
Karma: 3534948
Join Date: Oct 2008
Location: hier und da
Device: einige
Erst einmal DANKE für die ausführlichen Schilderungen.
Nach allem für und wider werde ich mir wohl doch wieder einen Sony
kaufen, wenn tatsächlich der Preis auf 250,00 € sinkt.
Marc_liest is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 02:04 PM   #13
mtravellerh
book creator
mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.mtravellerh ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
mtravellerh's Avatar
 
Posts: 9,635
Karma: 3856660
Join Date: Oct 2008
Location: Luxembourg
Device: PB360°
Quote:
Originally Posted by Marc_liest View Post
Erst einmal DANKE für die ausführlichen Schilderungen.
Nach allem für und wider werde ich mir wohl doch wieder einen Sony
kaufen, wenn tatsächlich der Preis auf 250,00 € sinkt.
Klar, Du kennst Dich ja mit dem Sony aus. Ich kann mich einfach nicht an den Flattersatz bei ePub gewöhnen. Das macht mich irgendwie nervös und ich kann mich einfach nicht aufs Lesen konzentrieren!
mtravellerh is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 02:57 PM   #14
ravenne
Wizard
ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.ravenne ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
ravenne's Avatar
 
Posts: 4,917
Karma: 1840619
Join Date: Oct 2008
Location: Munich, Germany
Device: Kindle PW, PocketBook 360°, Cybook Gen3, iPad mini
Quote:
Originally Posted by mtravellerh View Post
Klar, Du kennst Dich ja mit dem Sony aus. Ich kann mich einfach nicht an den Flattersatz bei ePub gewöhnen. Das macht mich irgendwie nervös und ich kann mich einfach nicht aufs Lesen konzentrieren!
Das und die begrenzte Auswahl an Schriftgrößen. Die ist aber beim Cool-er ja noch eingeschränkter. Wie kommt man denn damit im Realtest zurecht? Ich wechsel ständig die Schriftgröße, v.a. abends, wenn ich nicht unbedingt die Festtagsbeleuchtung einschalten will, nur um zu lesen....
ravenne is offline   Reply With Quote
Old 07-14-2009, 02:59 PM   #15
Hajo
Connoisseur
Hajo has a complete set of Star Wars action figures.Hajo has a complete set of Star Wars action figures.Hajo has a complete set of Star Wars action figures.Hajo has a complete set of Star Wars action figures.
 
Hajo's Avatar
 
Posts: 72
Karma: 376
Join Date: Mar 2009
Location: Verden, Germany
Device: Nokia N81 8GB, COOL-ER
Quote:
Originally Posted by mtravellerh View Post
Wenn mir jetzt noch jemand ein passendes Cover und ein ordentliches Manual liefern würde, wär ich höchst zufrieden!
Eine Gürtelklemme wäre auch nicht schlecht, dann könntest du mit the world's largest portable mp3 player durch die Fußgängerzone flanieren.
Hajo is offline   Reply With Quote
Reply


Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
mtravellerh ist es Schuld :p aceflor PocketBook 10 12-23-2009 01:37 AM
Kindle für PC ist da aceflor Amazon Kindle 15 11-20-2009 07:29 AM
Jetzt ist es offiziell mtravellerh Sony Reader 33 08-09-2009 03:46 PM
Calibre 0.6 ist fertig! netseeker Software 6 07-26-2009 03:21 AM
Philosophy Nietzsche, Friedrich: Ecce homo. Wie man wird, was man ist ist. v1 23 may 2009 german stahanovez Kindle Books 0 05-23-2009 01:53 PM


All times are GMT -4. The time now is 03:10 PM.


MobileRead.com is a privately owned, operated and funded community.