Register Guidelines E-Books Search Today's Posts Mark Forums Read

Go Back   MobileRead Forums > Non-English Discussions > Deutsches Forum > E-Books

Notices

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 01-11-2018, 02:14 PM   #1636
doubleshuffle
Flamboyant Flamethrower
doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.

doubleshuffle's Avatar

Device: Aura HD
Nutzungsbedingungen für Bildscans im Deutschen Textarchiv

Ich bastele gerade an Georg Forsters Reise um die Welt in der Version des Erstdrucks, der beim DTA digitalisiert vorliegt. Natürlich möchte ich auch die Illustrationen einbinden. Nun habe ich in die Nutzungsbedingungen geschaut und dort unter "3. Bilddigitalisate" folgendes gefunden:

Quote:
Soweit nicht explizit gekennzeichnet gilt: Voraussetzung für die Anzeige der Bilddigitalisate im Rahmen des DTA ist, dass die Bilddaten nur zu wissenschaftlichen und privaten, nicht zu kommerziellen Zwecken genutzt werden und bei der Bildanzeige auf die besitzende Bibliothek und das angezeigte Exemplar verwiesen wird. Eine Publikation der Bilddigitalisate durch Dritte ist nur in Abstimmung mit der besitzenden Bibliothek und entsprechend den dort geltenden Bestimmungen möglich.
(Hervorhebung durch mich.)

Klar, das DTA will sich rechtlich absichern durch diese Bestimmung. Aber ich muss doch nicht ernsthaft bei - in diesem Fall - der Staatsbibliothek zu Berlin nachfragen, ob ich ihre (teils noch dazu stümperhaften) Scans von Illustrationen eines über zweihundert Jahre alten Buches nutzen darf, oder? Wenn diese Scans von ihrer künstlerischen Schöpfungshöhe schauen könnten, würde ihr Blick nicht über die Kante meines Teppichs reichen...

Ich bitte um Rat der Copyright-Experten.
doubleshuffle is offline   Reply With Quote
Advert
Old 01-11-2018, 05:49 PM   #1637
Frodok
Enthusiast
Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.

Frodok's Avatar

Device: PC
Nutzungsbedingungen und sonstige AGB können bei Web-Angeboten im Zweifel nur mit registrierten Nutzern verbindlich vereinbart werden. Bei automatisch erstellten Scans von gemeinfreien Werken wären entsprechende Benutzungseinschränkungen i. d. R. sowieso unwirksam.
Frodok is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2018, 06:03 PM   #1638
doubleshuffle
Flamboyant Flamethrower
doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.doubleshuffle ought to be getting tired of karma fortunes by now.

doubleshuffle's Avatar

Ja, das dachte ich mir auch, dass das eigtl. unwirksam sein müsste.

Abgesehen davon, dass die Scans die Ränder der Zeichnungen abschneiden, ist ihre Auflösung leider auch alles andere als optimal. Den zweiten Band habe ich in höherer Auflösung im Internet Archive gefunden, den ersten gibt es aber dort nur in späteren, nicht illustrierten Ausgaben. Falls jemand weiß, wo man davon einen unbeschnittenen, anständig aufgelösten Scan findet...
Old 01-11-2018, 07:15 PM   #1639
Frodok
Enthusiast
Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.Frodok ought to be getting tired of karma fortunes by now.

Frodok's Avatar

Bei Hathi gibts noch eine holländische und eine französische Ausgabe mit Bildern. Ansonsten scheinen auch einige neuere Ausgaben z.B. Edition Erdmann (2017) Reproduktionen der orig. Illustrationen zu enthalten.
Old 01-11-2018, 08:44 PM   #1640
doubleshuffle
Flamboyant Flamethrower

doubleshuffle's Avatar

Oh, danke. Wie konnte ich Hathi vergessen?
Old 01-12-2018, 12:44 PM   #1641
Frodok
Enthusiast

Frodok's Avatar

Der Maler William Hodges war bei der zweiten Reise Cook's mit dabei und hat auch fleißig Bilder gemalt.
Old 01-12-2018, 02:52 PM   #1642
doubleshuffle
Flamboyant Flamethrower

doubleshuffle's Avatar

Super, danke schön! Ich habe auf Umwegen im IA einen wunderbaren Scan der französischen Ausgabe gefunden. Da sind Hodges' Bilder auch drin. (Die Scans waren ausgezeichnet versteckt - Forster taucht in den Metadaten nicht auf. Vielleicht stöbere ich ja auch irgendwann noch die englische Originalausgabe auf...)
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Forum Jump

All times are GMT -4. The time now is 05:57 AM.

MobileRead.com is a privately owned, operated and funded community.