Hannah Arendt og pædagogikken: Fragmenter til en gryende pædagogik (
Hannah Arendt and pedagogy: Fragments of an emerging pedagogy) by Morten Timmermann Korsgaard (
publications profile), a PhD student at Aarhus University, is his Danish-language academic book about the late titular Jewish-American political thinker's (
Wikipedia) ideas about chilhood education, free courtesy of Aarhus University Press in Denmark.
This is their Danish-language Free Book of the Month selection for September, and part of their Philosophy & Ethics and Education subject listings.
Currently free throughout September directly @
the university's dedicated promo page (DRM-free PDF available worldwide), and you can read more about the title on its
regular catalogue page.
Beskrivelse på dansk
Månedens gratis e-bog er Hannah Arendt og pædagogikken af Morten Timmermann Korsgaard
Arendts tanker om pædagogikken udgør et væsentligt alternativ til de tanker om pædagogik, der er fremherskende i dag, og giver et nyt perspektiv på pædagogikken. Bogen argumenterer bl.a. for, at man med ideerne om læringssamfundet og konkurrencestaten helt glemmer at drage omsorg for barnets frihed. Vores iver efter resultater er snarere et snærende bånd ─ en totalitær invasion af barndommen ─ end en omsorg for barnets begyndelser.
Hannah Arendt er en af det 20. århundredes store politiske tænkere. Hovedværkerne Det totalitære samfundssystems oprindelse, Menneskets vilkår og Eichmann i Jerusalem er centrale skrifter i den politiske filosofi og behandler vigtige emner som totalitarisme, menneskelig handling og ondskab.
Derfor er Arendts ganske vist få og sporadiske ─ men ikke mindre vigtige ─ tanker om pædagogikken også en smule oversete. Og ikke nok med det: De fleste pædagogiske fortolkere af Arendt læser med Arendt mod Arendt i stedet for at følge Arendts tænkning om skole og opdragelse til ende.
Det forsøger dette lille skrift at råde bod på. Arendts tanker om pædagogikken udgør nemlig et væsentligt alternativ til de tanker om pædagogik, der er fremherskende i dag, og giver et nyt perspektiv på pædagogikken. Bogen argumenterer bl.a. for, at man med ideerne om læringssamfundet og konkurrencestaten helt glemmer at drage omsorg for barnets frihed. Vores iver efter resultater er snarere et snærende bånd ─ en totalitær invasion af barndommen ─ end en omsorg for barnets begyndelser.