Register Guidelines E-Books Search Today's Posts Mark Forums Read

Go Back   MobileRead Forums > Non-English Discussions > Forum Français

Notices

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 05-11-2010, 01:03 PM   #61
yvanleterrible
Reborn Paper User
yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
yvanleterrible's Avatar
 
Posts: 8,616
Karma: 15446734
Join Date: May 2006
Location: Que Nada
Device: iPhone8, iPad Air
Celui-ci est configurable par l'utilisateur en plus.
yvanleterrible is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 01:06 PM   #62
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
Celui du MacBook Pro aussi.
Grimaud is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 01:33 PM   #63
yvanleterrible
Reborn Paper User
yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
yvanleterrible's Avatar
 
Posts: 8,616
Karma: 15446734
Join Date: May 2006
Location: Que Nada
Device: iPhone8, iPad Air
Quote:
Originally Posted by Grimaud View Post
Celui du MacBook Pro aussi.
T'as l'écran IPS?
yvanleterrible is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 04:17 AM   #64
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
Marrant ce glissement permanent de la cause de la « magie » de l'écran de l'iPad.

Au début, c'était parce qu'il y avait un rétroéclairage dynamique. Puis, c'était parce qu'il était dynamique, mais modifiable par l'utilisateur. Et maintenant, on passe sur la technologie d'affichage. Et si c'est la même, ça sera quoi l'élément mystère qui permet à tout prix de dire que l'écran de l'iPad n'obéit pas aux mêmes règles que les autres écrans

Ceci dit, pour répondre à ta question, j'ignore la technologie de l'écran de mon MacBook Pro. J'ai bien eu un écran IPS il y a quelques temps, sur un IBM Thinkpad A30, mais la carte graphique est morte

Last edited by Grimaud; 05-12-2010 at 04:49 AM.
Grimaud is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 04:23 AM   #65
Godzil
a pthread?? where? where?
Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.Godzil can even cheer up an android equipped with a defective Genuine Personality Prototype.
 
Godzil's Avatar
 
Posts: 1,763
Karma: 30462
Join Date: Mar 2009
Location: Somewhere in EU
Device: Newton MessagePad 2100, and only this
l'IPS n'a s de magique que ses angles de vision, le reste (fatigue & co) est le meme que sur les autres LCDs.

Ce qui peux vraiment changer c'est le retroeclairage qui est en LED, mais le MBP de Grimaud est aussi en backlight LED (tout comme le mien de MBP) tout comme l'iPhone (qui a aussi un LCD IPS) et si nos MBP n'ont pas de dalle IPS, c'est juste une question de $$$ les dalles IPS sont très cher comparé a un LCD plus "classique"
Godzil is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 05:10 AM   #66
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
Une intervention que j'ai lu ailleurs
Quote:
I did most of my work in the CRT era, and I am not totally current on the latest in LCD technology. There are a lot of factors that combine to create eyestrain when viewing a screen, and they can be different for different people.

The average human blink rate is 19 times a minute. When reading a screen, it can go down to 4 times a minute. Also, it has been shown that the exposed ocular surface area increases. This means the eyes start to dry out, leading to vision and fatigue issues.

Another factor is the nature of print vs. computer displays which is not touched upon in this blog post.

A printed page iproduces a square wave image. A VDT display is a guassian image (not the same thing as the guassian filter in photoshop). This means that each pixel is a little brighter in the center, and tapers off in luminosity like a bell curve toward the edge of the pixel. It takes more focusing effort to focus on a guassian image, and when looking at a guassian display, a "lag of accommodation" is created. The net effect is that instead of focusing on the screen, you are focusing behind the screen, and have to use extra focusing effort to keep the screen clear. This constant refocusing occurs thousands of times a second, and leads to a sort of "ocular repetitive motion"(I am oversimplifying this). This was first discovered and published in a paper by Murch in 1982.(referenced in the link above).

As far as I know, LCD screens are guassian image displays. My guess is that E-Ink produces a square wave image, and that is why many readers find the Kindle more comfortable to read. I don't know what the iPAD display shows. As far as refresh rate, that was relevant in the older CRT displays, but irrelevant for LCD monitors.
Et le lien dont il parle : http://www.aoa.org/x5380.xml (la partie qui le donnait était en réponse à quelqu'un d'autre qui disait ne pas trouver d'études sur le sujet). Je n'ai pas eu le temps de lire cette page en détail par contre, histoire de vérifier si ce qu'il explique est réel.

Pour en revenir à l'iPad, soit Apple a un des soucis de stocks, soit la demande est forte, soit les deux : aujourd'hui, la livraison est prévue pour le 7 juin, pour ceux qui font leur précommande.

Last edited by Grimaud; 05-12-2010 at 05:12 AM.
Grimaud is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 07:30 AM   #67
yvanleterrible
Reborn Paper User
yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
yvanleterrible's Avatar
 
Posts: 8,616
Karma: 15446734
Join Date: May 2006
Location: Que Nada
Device: iPhone8, iPad Air
Bon. Il est temps d'expliquer ce que je défends.

Mes arguments dans toute cette discussion on rapport avec une comparaison entre les écrans de type lumineux et l'écran eink de Sony que je possède. Cet écran requiert, pour son utilisation adéquate, une source de lumière additionnelle plus intense que celle d'un écran LCD, x, y ou z et de surcroît s'il est possible d'en ajuster la luminosité jusqu'à une infime intensité. Si je vais encore plus loin, je dirais aussi que lire sur papier demande toujours plus de lumière qu'un écran LCD bien réglé. Les écrans LCD que je connais ne s'ajustent pas aussi finement que celui du iPad.

D'où mon objection aux arguments de l'article de M. Frisca Yan-Go.
Si nous l'écoutons, nous ne devrions simplement pas lire au lit.

J'aurais dû m'expliquer de prime abord, pardonnez-moi.

Last edited by yvanleterrible; 05-12-2010 at 07:32 AM.
yvanleterrible is offline   Reply With Quote
Old 05-14-2010, 03:55 AM   #68
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
Il fait pourtant clairement la distinction entre source de lumière directe et indirecte : sauf si tu as une manière de lire des livres papier très particulière, tu le fais en regardant le livre, pas la lampe qui fourni la source lumineuse (et pour ma part, sur aucune échelle réaliste, une lampe basse consommation de 7W ne se classe dans la catégorie Lumière intense).

L'opthalmo américain explique plus en détail les différences entre le papier et un écran et pourquoi les seconds peuvent provoquer une plus grande fatigue.

Enfin bref, je verrais quand un ami aura le sien pour en faire un test (surtout pour les autres fonctions ceci dit).

Last edited by Grimaud; 05-14-2010 at 04:01 AM.
Grimaud is offline   Reply With Quote
Old 05-14-2010, 08:56 AM   #69
yvanleterrible
Reborn Paper User
yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.yvanleterrible ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
yvanleterrible's Avatar
 
Posts: 8,616
Karma: 15446734
Join Date: May 2006
Location: Que Nada
Device: iPhone8, iPad Air
Quote:
Originally Posted by Grimaud View Post
Il fait pourtant clairement la distinction entre source de lumière directe et indirecte : sauf si tu as une manière de lire des livres papier très particulière, tu le fais en regardant le livre, pas la lampe qui fourni la source lumineuse (et pour ma part, sur aucune échelle réaliste, une lampe basse consommation de 7W ne se classe dans la catégorie Lumière intense).

L'opthalmo américain explique plus en détail les différences entre le papier et un écran et pourquoi les seconds peuvent provoquer une plus grande fatigue.

Enfin bref, je verrais quand un ami aura le sien pour en faire un test (surtout pour les autres fonctions ceci dit).
Bien entendu! Je prévois écrire sur ces pages et dessiner avec l'iPad.

Pour l'eink, rien en bas de 50 watts me suffit pour m'en servir. Mes yeux coulent à flot à chaque fois. À tel point que je ne lis plus que du papier avant de dormir.
yvanleterrible is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2010, 10:39 AM   #70
shinjilestat
Member
shinjilestat began at the beginning.
 
Posts: 19
Karma: 10
Join Date: Sep 2009
Device: Inkpad 3 & Onyx Boox Note Air
Quote:
Originally Posted by Godzil View Post
l'IPS n'a s de magique que ses angles de vision, le reste (fatigue & co) est le meme que sur les autres LCDs.

Ce qui peux vraiment changer c'est le retroeclairage qui est en LED, mais le MBP de Grimaud est aussi en backlight LED (tout comme le mien de MBP) tout comme l'iPhone (qui a aussi un LCD IPS) et si nos MBP n'ont pas de dalle IPS, c'est juste une question de $$$ les dalles IPS sont très cher comparé a un LCD plus "classique"
Et non, l'iPhone n'a pas de dalle IPS. Ce sera, d'après la rumeur, le prochain iPhone qui disposera de ce type d'écran.

De plus, l'iPad, contrairement au nouveau iMac (lui aussi avec une dalle IPS et seul Mac à avoir ce type de dalle), peut réduire de façon très, très basse la luminosité de l'écran.

Un écran IPS propose une meilleure colorimétrie, une meilleur uniformité et un plus grand angle de vue sans dénaturer l'image. Tout ça, en consommant moins d'électricité.

Gros problème : pas de technologie transflective sur ces dalles. C'est à dire qu'en plein soleil, si la luminosité n'est pas à fond, on ne voit rien. Sur l'iPhone actuel, en plein soleil on voit très bien l'écran.
Quoique, toujours d'après la rumeur, Apple aurait mis au point ce type de technologie pour leur futur iPhone.

Mais actuellement l'Pad en est dépourvu. Et c'est, quand même, un problème en utilisation extérieure si on rajoute en plus les reflets


yvanleterrible > Tiens, marrant, j'ai eu aussi le même problème de lecture avec peu de lumière avec ma liseuse Sony =>https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=57765

Last edited by shinjilestat; 06-03-2010 at 03:35 AM.
shinjilestat is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 09:02 AM   #71
VincentB
Member
VincentB began at the beginning.
 
Posts: 15
Karma: 10
Join Date: Feb 2009
Location: Paris
Device: sony prs
Quote:
Originally Posted by shinjilestat View Post

Mais actuellement l'Pad en est dépourvu. Et c'est, quand même, un problème en utilisation extérieure si on rajoute en plus les reflets
En plein soleil, ok. Mais il suffit d'un peu d'ombre et l'ipad redevient tout à fait lisible.

Je reviens sur ce que disait un des intervenants : l'avantage d'avoir un os de téléphone mobile sur l'ipad c'est la réactivité. C'est comme l'iPhone : un seul bouton à utiliser et aussitôt prêt! Aussi rapide qu'un Sony reader. Mettre un os de pc portable sur une tablette serait un contresens total.

Autre application de liseuses qui n'existe pas ailleurs pour l'instant: la possibilité de lire tous ses magazines (Le Point, l'Express, l'Équipe, le Monde, Le Figaro, etc.) grâce à des applications où on telecharge le journal. Évidemment c'est beaucoup plus pratique, et la lecture est très facile.Plus besoin de stocker ensuite tous ces journaux dont le stock encombre au bout d'une année mais qu'on n'a pas envie de jeter pour autant... Là, plus de stockage encombrant et la possibilité d'emporter avec soi tous ses journaux!

Alors effectivement le mieux serait la même chose que l'ipad avec la possibilité d'activer pour la lecture un écran passif, mais pour l'instant on attend toujours de ce côté là..
VincentB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 09:36 AM   #72
EowynCarter
Wizard
EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Posts: 4,332
Karma: 4000000
Join Date: Oct 2008
Location: Paris
Device: Cybooks; Sony PRS-T1
Quote:
Je reviens sur ce que disait un des intervenants : l'avantage d'avoir un os de téléphone mobile sur l'ipad c'est la réactivité. C'est comme l'iPhone
ça depend de la tablette aussi.
Mais en voyant le resultat de win7 sur la tablette d'archos, je me suis dit que apple avait ptet eut raison sur se coup là.
EowynCarter is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 03:43 PM   #73
VincentB
Member
VincentB began at the beginning.
 
Posts: 15
Karma: 10
Join Date: Feb 2009
Location: Paris
Device: sony prs
Quote:
Originally Posted by EowynCarter View Post
ça depend de la tablette aussi.
Mais en voyant le resultat de win7 sur la tablette d'archos, je me suis dit que apple avait ptet eut raison sur se coup là.
Malheureusement il faut être clair - et Dieu sait que ça m'énerve - mais l'Archos est tout simplement impraticable!!

Allez donc sur le forum des utilisateurs d'Archos (L'Archos Lounge) et constatez par vous-mêmes!
VincentB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2010, 04:47 PM   #74
EowynCarter
Wizard
EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.EowynCarter ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Posts: 4,332
Karma: 4000000
Join Date: Oct 2008
Location: Paris
Device: Cybooks; Sony PRS-T1
Par contre l'archos 7, Si le 5 qui est dans mes mains est une réferance, ça peut ette pas mal.
Mais bon. Perso j'ai jamais été une fan d'apple.
EowynCarter is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2010, 06:00 AM   #75
Gurvan
Groupie
Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.Gurvan ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Posts: 189
Karma: 986146
Join Date: Jan 2010
Location: En Europe, mais pas loin des Etats-Unis et d'un grand groupe de hard-rock Allemand...
Device: iPhone 6+ and iPad 1 (love them both...)
Mon avis sur l'iPad...

En tout cas, j'ai mon iPad depuis une semaine et j'en suis ravi...

J'ai déjà transféré une bonne partie de mes eBooks dans iBook (L'application d'Apple) et, à part quelques soucis de couvertures ou, parfois de césures bizarres, cela marche bien. Goodreader pour les PDF marche très bien aussi. Enfin, pour voir ce que pourrait être demain un livre électronique, je conseille l'application Atomes. Perso, cela me fait rêver...

L'écran est suffisamment confortable à mes yeux. Il faut dire que je viens d'un passé Palm & iPhone comme liseuses et donc l'écran plus grand et plus lisible de l'iPad est un vrai bonheur pour moi. J'ai essayé de lire en plein soleil hier et ce n'est guère exploitable même avec la luminosité à fond. Toutefois, dès qu'il y a un peu d'ombre (Parasol...), cela redevient très utilisable. En intérieur, pas de soucis...

Le grand plus, pour moi, par rapport à une liseuse, est la capacité de l'iPad à se transformer en moyen d'accès au Web ultra-mobile et ultra-exploitable. Si l'iPhone rendait le Web exploitable, son écran restait trop petit quand même. Accéder à des fora était possible mais, très honnêtement, très ch**nt quand même... Avec l'iPad, cela devient possible et confortable. Mon seul soucis reste la consommation du forfait 3G... J'ai bouffé le mien très très rapidement ! Certes, je faisais des essais, mais enfin...

Sinon, la batterie tient très bien le choc. J'ai eût l'occasion d'utiliser l'iPad lors d'un déplacement professionnel. Deux heures de train à faire de la 3G, quelques heures de travail en bureautique (Présentations PPT via Keynote) puis train à nouveau le soir et ma batterie était encore dans les 40% en rentrant. En usage purement lecture, plusieurs heures par jour (J'en profite pour me refaire une série de SF US complète...), je ne descends jamais en dessous de 50%.

Bref, pour moi, cela le fait royalement !

Il ne me reste plus qu'à trouver LA housse parfaite (Une sorte de mélange entre les housses Dodo Case, Oberon Design et la housse Apple de base...) pour être heureux...
Gurvan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I'm sick of hearing about iPad! iPad iPad iPad!! Steven Lyle Jordan Lounge 115 07-29-2010 11:38 PM


All times are GMT -4. The time now is 04:49 AM.


MobileRead.com is a privately owned, operated and funded community.