Register Guidelines E-Books Today's Posts Search

Go Back   MobileRead Forums > Non-English Discussions > Forum Français

Notices

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 11-23-2009, 08:22 AM   #1
Gaurnim
Final Five n°42
Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.
 
Gaurnim's Avatar
 
Posts: 789
Karma: 3599
Join Date: Feb 2008
Location: Lyon, France
Device: Cybook Gen3
Etude sur le piratage numérique du livre : idées reçues, résultats, perspectives

Voici un article d'un blog de bibliothécaire présentant une étude récente sur le pirate numérique du libre :
http://www.bibliobsession.net/2009/1...ique-du-livre/

Quote:
Passionnante étude commanditée par le Motif et menée par Mathias Daval. Elle est disponible sur le site du Motif à cette adresse. Si le temps vous manque, vous pouvez lire la synthèse, mais je vous conseille de lire l’intégralité de l’étude déjà commentée sur La feuille, Ebouquin et reprise sur pas mal de sites, à en croire la revue de presse de Edysseus consulting, qui l’a menée. Elle est importante cette étude parce que c’est la toute première étude française sur le sujet.

A sa lecture on ne peut qu’être frappé par le fait qu’elle appelle, en creux, un modèle nouveau pour l’ensemble des acteurs de l’industrie du livre et pour les politiques publiques menées autour des contenus… dont font partie les bibliothèques.
L'étude elle-même est disponible sur le site de l'organisation qui l'a demandée, le Motif :
http://www.lemotif.fr/fichier/motif_...ude_ebookz.pdf

L'article contient plusieurs liens vers d'autres commentaires de cette étude.

L'article date du 22/10, mais je n'ai pas trouvé de sujet là-dessus sur MR.
Gaurnim is offline   Reply With Quote
Old 11-23-2009, 09:50 AM   #2
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
Je crois qu'on en a parlé, mais je saurais pas retrouver où non plus
Grimaud is offline   Reply With Quote
Advert
Old 11-23-2009, 09:16 PM   #3
zelda_pinwheel
zeldinha zippy zeldissima
zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
zelda_pinwheel's Avatar
 
Posts: 27,827
Karma: 921169
Join Date: Dec 2007
Location: Paris, France
Device: eb1150 & is that a nook in her pocket, or she just happy to see you?
ha, merci beaucoup gaurnim, en effet il me semble avoir déjà vu ce lien mais sans avoir eu le temps de me pencher dessus. ça m'a l'air très intéressant.
zelda_pinwheel is offline   Reply With Quote
Old 11-24-2009, 02:02 AM   #4
Alfy
Liseur de Bonne Aventure
Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Alfy's Avatar
 
Posts: 374
Karma: 2176666
Join Date: Sep 2008
Location: Paris, France
Device: PRS T1
Super, le site est bloqué pour moi... Va falloir que je pirate l'étude sur le piratage!
Alfy is offline   Reply With Quote
Old 11-24-2009, 07:58 AM   #5
zelda_pinwheel
zeldinha zippy zeldissima
zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
zelda_pinwheel's Avatar
 
Posts: 27,827
Karma: 921169
Join Date: Dec 2007
Location: Paris, France
Device: eb1150 & is that a nook in her pocket, or she just happy to see you?
Quote:
Originally Posted by Alfy View Post
Super, le site est bloqué pour moi... Va falloir que je pirate l'étude sur le piratage!
rhâ, l'ironie ! je te l'enverrai.
zelda_pinwheel is offline   Reply With Quote
Advert
Old 11-24-2009, 07:48 PM   #6
Alfy
Liseur de Bonne Aventure
Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.Alfy ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
Alfy's Avatar
 
Posts: 374
Karma: 2176666
Join Date: Sep 2008
Location: Paris, France
Device: PRS T1
Bon, grâce à Zelda, j'ai pu commencer à le lire (Merci!!!). Ca commence plutôt bien, avec une très bonne critique des études précédentes. Peut-être que je vais enfin voir un document correct sur le sujet...
Alfy is offline   Reply With Quote
Old 12-14-2009, 02:37 AM   #7
cyberlp23
Junior Member
cyberlp23 began at the beginning.
 
Posts: 7
Karma: 10
Join Date: May 2009
Device: none
Bonjour,

Etant l'auteur de cette étude pour le compte du MOTif, je suis preneur de vos remarques et observations, dans le but d'améliorer la mise à jour qui sera réalisée l'année prochaine !

Bien à vous,

Mathias
cyberlp23 is offline   Reply With Quote
Old 12-14-2009, 03:58 AM   #8
Gaurnim
Final Five n°42
Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.Gaurnim can teach chickens to fly.
 
Gaurnim's Avatar
 
Posts: 789
Karma: 3599
Join Date: Feb 2008
Location: Lyon, France
Device: Cybook Gen3
Quote:
Originally Posted by cyberlp23 View Post
Bonjour,

Etant l'auteur de cette étude pour le compte du MOTif, je suis preneur de vos remarques et observations, dans le but d'améliorer la mise à jour qui sera réalisée l'année prochaine !

Bien à vous,

Mathias
Bienvenu sur MobileRead, Mathias !
Et merci au passage d'avoir fait un tel travail.

Je garderai ta demande en tête quand je lirai cette étude.
Gaurnim is offline   Reply With Quote
Old 12-17-2009, 10:41 AM   #9
zelda_pinwheel
zeldinha zippy zeldissima
zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.zelda_pinwheel ought to be getting tired of karma fortunes by now.
 
zelda_pinwheel's Avatar
 
Posts: 27,827
Karma: 921169
Join Date: Dec 2007
Location: Paris, France
Device: eb1150 & is that a nook in her pocket, or she just happy to see you?
Quote:
Originally Posted by cyberlp23 View Post
Bonjour,

Etant l'auteur de cette étude pour le compte du MOTif, je suis preneur de vos remarques et observations, dans le but d'améliorer la mise à jour qui sera réalisée l'année prochaine !

Bien à vous,

Mathias
je me joins à Gaurnim pour te souhaiter le bienvenu ici, Mathias ! je te remercie également pour le travail que tu as fait pour cette étude très intéressante. ça sera un plaisir d'en discuter avec toi. et n'hésite surtout pas à te joindre à la discussion dans d'autres fils.
zelda_pinwheel is offline   Reply With Quote
Old 01-18-2010, 03:59 PM   #10
Deneb
Groupie
Deneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it is
 
Deneb's Avatar
 
Posts: 181
Karma: 2460
Join Date: Jul 2009
Device: Cybook
Je viens de découvrir ce fil (et l'étude donc). Je vais la lire, personne n'a encore fait de commentaire?
Deneb is offline   Reply With Quote
Old 01-19-2010, 04:15 AM   #11
cyberlp23
Junior Member
cyberlp23 began at the beginning.
 
Posts: 7
Karma: 10
Join Date: May 2009
Device: none
Personne n'a dû avoir le courage de lire les 63 pages de l'étude

Je me tiens en tout cas à votre disposition pour d'éventuelles questions & remarques. En attendant, voici une revue de presse sur l'étude, qui apporte un certain nombre de commentaires :

http://www.edysseus.com/blog/2009/10...vue-de-presse/
cyberlp23 is offline   Reply With Quote
Old 01-19-2010, 04:24 AM   #12
Grimaud
Guru
Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.Grimaud could sell banana peel slippers to a Deveel.
 
Grimaud's Avatar
 
Posts: 748
Karma: 3000
Join Date: May 2009
Device: PRS-505, PRS-600, PRS-650
J'avais commencé et j'avais trouvé intéressant le résumé et l'analyse sur les études déjà faîtes, mais effectivement, je n'ai pas eu le temps, le courage de finir à l'époque et je ne sais plus ou je m'en étais arrêté
Grimaud is offline   Reply With Quote
Old 01-19-2010, 09:03 AM   #13
Deneb
Groupie
Deneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it is
 
Deneb's Avatar
 
Posts: 181
Karma: 2460
Join Date: Jul 2009
Device: Cybook
Je vais essayer de m'y mettre en tout cas

Sur 20mn il y avait cette info:
http://labreche.20minutes-blogs.fr/a...un-produi.html

ça ne fait qu'une page et ça mérite d'être lu aussi...
Je ne sais pas si c'est déjà sur Mobilread, mais ça va bien dans ce fil
Deneb is offline   Reply With Quote
Old 01-23-2010, 04:23 PM   #14
discusaigon
Connoisseur
discusaigon doesn't litterdiscusaigon doesn't litterdiscusaigon doesn't litter
 
Posts: 84
Karma: 201
Join Date: Dec 2008
Device: HX4700 + BEBOOK + HP612c
une autre etude :

http://fr.news.yahoo.com/57/20100119...e-99752b7.html
discusaigon is offline   Reply With Quote
Old 01-25-2010, 09:30 AM   #15
Deneb
Groupie
Deneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it isDeneb knows what time it is
 
Deneb's Avatar
 
Posts: 181
Karma: 2460
Join Date: Jul 2009
Device: Cybook
Quote:
Originally Posted by discusaigon View Post
C'est vraiment agaçant cette manie de calculer un téléchargement = une vente perdue.
Pardonnez la naïveté de ma remarque, mais s'ils avaient réellement perdu 3 milliards en un an, (avec chiffres à l'appui, je ne parle pas d'une autre estimation), ils le diraient non? Or, je ne me rappelle plus où je l'ai lu mais je crois qu'ils annoncent plutôt de légers bénéfices...
Deneb is offline   Reply With Quote
Reply


Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E-Books Mémoire sur les usages du livre numérique Gilles Rimbert Forum Français 25 05-23-2010 02:15 PM
E-Books Les publics du livre numérique markus_leicht Forum Français 6 04-02-2010 03:59 PM
Seriously thoughtful Le livre numérique et le piratage (Le Monde) roger64 Lounge français 7 11-08-2009 04:58 PM
[Le Monde]Le livre entre dans la révolution numérique discusaigon Lounge français 0 09-29-2009 11:46 AM
idées de lecture : contenu gratuit sur le net Aroa14 E-Books 2 02-27-2009 08:09 AM


All times are GMT -4. The time now is 12:26 AM.


MobileRead.com is a privately owned, operated and funded community.